Co by nemělo ve Vašem vozidle chybět
Kromě povinné výbavy, kterou tvoří lékárnička, výstražný trojúhelník, náhradní kolo,náhradní elektrické pojistky, sada náhradních žárovek, příruční zvedák a klíč na matice kol by ve vozidle neměla chybět reflexní vesta,formulář o záznamu dopravní nehody a také hasicí přístroj(práškový nebo halotronový), příp. hasicí sprej.
Hasicí spreje se vyznačují snadnou manipulací, výhodnou cenou a spolehlivostí. Další výhodou je to, že jím můžete hasit v jakékoliv poloze (i dnem vzhůru). Hasicí sprej zůstává funkční i po několikanásobném použití. Jeho nevýhodou však je to, že při nižších teplotách dochází k jeho zamrznutí a také to, že při rozsáhlejším požáru v žádném případě nestačí k úplnému uhašení.
Je tedy na Vašem zvážení, kterým prostředkem Váš automobil vybavíte.
Umístění hasicího přístroje ve vozidle:
Hasicí přístroj umístěte tak, aby neohrozil bezpečnost přepravovaných osob (např. upevněný v zavazadlovém prostoru), hasicí sprej nejlépe v dosahu řidiče (např. přihrádka před spolujezdcem apod.). Dbejte na to, abyste měli k těmto prostředkům snadný přístup!
Hasicí přístroj ve vozidle je důležitý nejen pro záchranu Vašeho hořícího vozu, ale hlavně pro pomoc ostatním účastníkům silničního provozu. Čím více hasicích přístrojů se sejde u požáru, tím účinnější bude zásah.
Jak předejít požáru Vašeho vozidla
- udržujte Vaše vozidlo v dobrém technickém stavu (pravidelná kontrola, důkladná údržba),
- větší opravy (zvl. týkající se palivového systému) ponechávejte autorizovaným servisům a opravnám,
- buďte obezřetní při manipulaci s otevřeným ohněm uvnitř vozidla a při přepravě hořlavých látek, nikdy nemanipulujte s ohněm v blízkosti otevřené nádrže a motorového prostoru vozidla,
- v zimních měsících, kdy jsou teploty hluboko pod nulou, nepoužívejte k rozmrazování vozidla otevřený oheň,
- v letních měsících, kdy jsou naopak teploty vysoké, nenechávejte ve vozidle (zejména na palubní desce) zapalovač, spreje a jiné tlakové nádoby (může dojít ke vznícení nebo výbuchu),
- mějte Vaše vozidlo vybavené hasicím přístrojem nebo hasicím sprejem (u začínajícího požáru je to jediný způsob, jak zabránit velkým škodám na autě).
Co dělat v případě požáru vozidla
- hořící vozidlo ihned odstavte na bezpečném místě,
- zajistěte, aby se všechny osoby dostaly včas do bezpečné vzdálenosti, je-li třeba, pomozte jim,
- přivolejte hasiče (linka 150) a po jejich příjezdu informujte velitele o dalších rizicích (přeprava nebezpečných látek, pohon na LPG, atd.),
- před hašením požáru svépomocí zvažte své schopnosti a zkušenosti.
Při hašení požáru dodržujte několik zásad:
- k hořícímu vozu přistupujte ze směru po větru,
- dodržujte bezpečnou vzdálenost, chraňte se před žárem,
- dbejte na to, aby se k požáru dostalo co nejméně kyslíku (neotvírejte kapotu motoru a více než jedny dveře auta),
- na samotné hašení buďte připraveni, po aktivaci hasicího přístroje se jeho obsah vyprázdní během několika desítek sekund,
- požár motoru haste ze spodu od podvozku, nedotýkejte se horké kapoty (nezvedejte ji).
Hasiči jedoucí k zásahu
Vozidla s právem přednostní jízdy (hasiči, policie, záchranná služba a další vozidla, která vyjmenovává silniční zákon) užívají při plnění svých úkolů zvláštního výstražného světla modré barvy, případně doplněného o zvláštní zvukové výstražné znamení. Vůči těmto vozidlům je třeba přizpůsobit Vaši jízdu na silnicích. Pokud spatříte na silnici tato vozidla se zapnutým výstražným světlem, dodržujte několik základních pravidel. Zejména:
- musíte umožnit vozidlům s právem přednostní jízdy a vozidlům jimi doprovázenýmibezpečný a plynulý průjezd, a jestliže je to nutné, i zastavit, a to na takovém místě, abyste jim nepřekáželi,
- při vytvoření kolony na dálnici a silnici pro motorová vozidla jste povinni před zastavením uvolnit jeden průjezdný jízdní pruh, který je široký nejméně 3 m, a to takto:
- na silnici o dvou jízdních pruzích se vytvoří průjezdný jízdní pruh uprostřed,
- na silnici o třech jízdních pruzích se vytvoří průjezdný jízdní pruh mezi pravým a středním pruhem;
Pokud jedete v krajních pruzích, můžete vjet na krajnici, příp. střední dělicí pás.
Co nesmíte:
- vjíždět do takto uvolněného pruhu a používat jej k jízdě (to neplatí pro vozidla vlastníka pozemní komunikace a vozidla technické pomoci),
- zařazovat se do skupiny tvořené vozidly s právem přednostní jízdy a vozidly jimi doprovázenými.
Co byste měli ještě vědět
Hasiči mají v mnoha případech velký problém dostat se k zásahu (zejm. u požárů bytů na sídlištích). Brání jim v tom špatně zaparkovaná vozidla, která znemožňují jejich volný průjezd. Přitom ale:
- při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro každý směr jízdy,
- při zastavení musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro oba směry jízdy.
Dále:
- nesmíte parkovat na místech určených jako nástupní plocha pro jednotky požární ochrany,
- při parkování dbejte na to, abyste neznemožnili použití požárních hydrantů (pozor, existují i požární hydranty podzemní!).
Myslete na to, že se můžete i Vy ocitnout v situaci, kdy budete potřebovat pomoc hasičů!
Jak bezpečně používat motorové vozidlo
Podle statistik je nejčastějším důvodem, kdy hasiči vyjíždějí k zásahu, dopravní nehoda. Proto uvádíme také několik obecných zásad bezpečného používání motorového vozidla:
- mějte vozidlo vždy v bezvadném technickém stavu,
- vždy vybavte Vaše vozidlo tak, aby to odpovídalo danému ročnímu období nebo aktuálnímu počasí, cíli a účelu Vaší cesty (zvl. zimní výbava),
- pečlivě upevněte a zajistěte převážený náklad,
- nikdy nesedejte za volant pod vlivem návykových látek, léků, které mohou ovlivnit Vaši pozornost, při únavě a jiných tělesných indispozicích,
- při jízdě buďte předvídaví (počítejte i s chybami dalších účastníků provozu a nečekanými překážkami na vozovce),
- chovejte se čitelně a dávejte včas najevo své úmysly (odbočení, brzdění, apod.),
- svou jízdu vždy přizpůsobte stavu a povaze vozovky,
- při dlouhých jízdách pravidelně odpočívejte,
- při jízdě vždy používejte bezpečnostní pásy a schválené zádržné systémy pro převážené děti a zvířata.